06.03.2008 - Podatke o poletu raketoplana analizira slovenski program

Piše
Simon Zajc
Objavljeno
: 06.03.2008 ob 11:20

Povejte vaše mnenje na forumu!

Slovensko podjetje Dewesoft je z ameriško vesoljsko agencijo NASA začelo neposredno sodelovati leta 2005. Takrat sta Kennedyjevo vesoljsko središče (KSC) na Floridi obiskala dva uslužbenca podjetja. Ameriškim strokovnjakom sta predstavila napredne tehnične rešitve za sprejem podatkov z ameriških raketoplanov. NASA je namreč leta 2003 začela iskati nadomestilo za staro opreme za sprejem podatkov in v ta namen kupila naprave skoraj vseh svetovnih izdelovalcev. Med drugim so preizkusili tudi standardni merilni inštrument avstrijskega podjetja, ki je bil opremljen s slovenskim programom Dewesoft. Na zahteve ameriške vesoljske agencije so se v trboveljskem podjetju, ki ga je leta 2000 ustanovil dr. Jure Knez s partnerji in ima danes 12 zaposlenih, hitro odzvali in prilagodili svojo programsko opremo za sprejem in analizo telemetrijskih podatkov.

Skozi več kot dvajsetletno uporabo papirnih zapisovalnikov, kjer se je krivulja signala izpisovala iz tiskalnika proti tlom, je nastala navada branja zapisov od zgoraj navzdol. Zaslonski zapisi na računalniku so prinesli spremembo, saj je običajno, da slika teče od desne proti levi in ne navpično. Podjetje je prilagodilo svoj program, tako, da je omogočal tudi navpični prikaz signalov na zaslonu in se dokazalo za odzivno in sposobno hitrih rešitev. To je podjetju zagotovilo bistveno prednost pred konkurenčnimi izdelki na preizkusu. Strokovnjaki ameriške vesoljske agencije so v Dewesoftu videli priložnost za dodatne izboljšave pri analizi telemetrijskih podatkov.

Slovensko podjetje je programu dodalo veliko novih možnosti, tudi samodejno prepoznavo izgubljenega signala pri prenosu podatkov. Zadovoljstvo uporabnikov in tržne dejavnosti ameriške podružnice avstrijskega podjetja, ki je zagotovilo strojno opremo, so pripeljale do strateške odločitve za prenovo sistema telemetrije za spremljanje podatkov s tipal na vesoljskem raketoplanu (Space Shuttle). NASA se je odločila desetletja stare nadzorne sisteme zamenjati z novimi merilnimi inštrumenti in programsko opremo Dewesoft.

Podjetje je leta 2006 prilagodilo program, tako da je izpolnjeval tehnične pogoje iz več sto strani dolgega popisa zahtev. V letih 2006 in 2007 je za vesoljsko agencijo razvilo sistem za telemetrični prenos podatkov iz raketoplana v središče za nadzor izstrelitve (LCC) na Cape Caneveralu na Floridi. Več sto papirnih zapisovalnikov so zamenjali s petindvajsetimi merilnimi računalniki Dewetron, ki zdaj prenašajo podatke več tisoč merilnih kanalov z vesoljskih plovil. Digitalna telemetrija je na ta način prevzela glavno vlogo.

Od odprave raketoplana Discovery STS-114 naprej se skorajda vsi podatki iz plovila prenašajo v nadzorni center s programsko opremo Dewesoft. V realnem času preko telemetrije raketoplan prenaša podatke iz svojega merilnega računalnika na računalnik na Zemlji. Sistem omogoča vzporedno merjenje do 3.000 različnih merilnih parametrov za različne fizikalne količine. Podatki s tipal, ki merijo tlak, vibracije, temperaturo in drugo, se digitalizirajo in po radijski zvezi prenesejo na zemeljske sprejemne postaje, kjer jih analizirajo s programsko opremo, ki je plod slovenskega znanja.

Središče za nadzor izstrelitev (LCC)

Del ekipe podjetja Dewesoft
(Vir: Dewesoft)

Stare (zgoraj) in nove naprave za telemetrijo (Vir: Dewesoft)

Zaslon s podatki, prejetimi z raketoplana Atlantis. (Vir: Dewesoft)
Klikni na sličico za prikaz večje slike.