24.07.2009 - Za sklenitev poglobljenega sporazuma med ESA in Slovenijo

Piše
Urad Vlade RS za komuniciranje
Objavljeno
: 24.07.2009 ob 17:10

Povejte vaše mnenje na forumu!

Vlada Republike Slovenije je na seji, ki je potekala 23. julija 2009, sprejela pobudo za sklenitev Sporazuma evropske sodelujoče države med Evropsko vesoljsko agencijo (ESA) in Republiko Slovenijo. Za pogajanje in uskladitev teksta sporazuma je pooblastila delegacijo, ki jo bo vodil dr. Aleš Mihelič, generalni direktor Direktorata za tehnologijo, v njej pa bodo kot člani še dr. Radovan Pajntar in Manica Marovt z MVZT ter mag. Aleksander Čičerov z Ministrstva za zunanje zadeve. Vlada je pooblastila ministra za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Gregorja Golobiča, da po končanih pogajanjih in uskladitvi besedila podpiše Sporazum evropske sodelujoče države med ESA in RS. Ministrstvo, pristojno za tehnologijo, pa je zadolženo za izvedbo vseh postopkov povezanih z izvedbo sporazuma.

Status evropske sodelujoče države ESA, za katerega si prizadeva Slovenija, ESA podeli tistim državam članicam EU, ki imajo z njo že podpisan sporazum o sodelovanju, ki zaprosijo zanj in imajo hkrati dovolj raziskovalno razvojnega potenciala za sodelovanje pri vesoljskih projektih. Osnovni namen takšnega statusa je na čim bolj učinkovit način pripraviti državo članico EU na polnopravno članstvo in ji omogočiti, da ob tem na ustrezen način zgradi lastne raziskovalno razvojne in industrijske kapacitete za kompetitivno sodelovanje pri skupnih vesoljskih projektih.

Status Evropske sodelujoče države je povezan s sodelovanjem v posebnem Programu za evropske sodelujoče države (Programme for European Cooperating States, PECS). Od države članice se v okviru PECS pričakuje minimalni prispevek en milijon evrov letno. Predvideva se, da se več kot 90 odstotkov sredstev vrne v obliki projektov za podjetja, raziskovalne inštitucije in študente nazaj v Slovenijo.

Kot je znano, je Slovenija v začetku februarja 2009 ratificirala sporazum o sodelovanju z ESA. Namen sporazuma je bil vzpostaviti pravni okvir za sodelovanje med Slovenijo in ESA na področju raziskav in miroljubne uporabe vesolja ter pogojev za izvajanje projektov v skupnem interesu. Slovenija je s podpisom dobila status opazovalke. Med prednostnimi nalogami je bila tudi preučitev možnosti za sklenitev Sporazuma evropske sodelujoče države.

Dejavnosti na področju raziskovanja in miroljubne uporabe vesolja so v Republiki Sloveniji razmeroma živahne tako v javni raziskovalni sferi, kot tudi v podjetjih. To je ugotovila tudi ekspertna misija Evropske vesoljske agencije, ki je v dneh od 11. do 13. maja 2009 opravila vrsto pogovorov in temeljitih pregledov tako podjetij, kot tudi institucij znanja.

Vesoljske tehnologije nedvomno sodijo med najnaprednejša industrijska in tehnološka področja na katerih se odpira vrsto razvojnih priložnosti za mala fleksibilna inovativna podjetja. Ena od prednosti sodelovanja z ESA-o je tudi, da ESA podpira vse aktivnosti od predkonkurenčnih raziskav in inovacij na področju vesoljskih aplikacij, do temeljnih raziskav in na drugi strani do konkretnih izdelkov in tehnologij za vesoljsko infrastrukturo in z njo povezane aplikacije. ESA vesoljski znanstveni programi tudi pomenijo veliko spodbudo za razvoj visokih tehnologij, ki so praviloma uporabne tudi na drugih, ne le vesoljskih področjih. Pričakovati je, da bo sodelovanje z ESA v Sloveniji spodbudilo razvoj na področju znanosti, industrije in kulture.

ESA je medvladna organizacija, ki vključuje 18 držav članic. To so Avstrija, Belgija, Danska, Finska, Francija, Nemčija, Grčija, Irska, Italija, Luksemburg, Nizozemska, Norveška, Portugalska, Španija, Švedska, Švica in Velika Britanija in Češka. Poleg teh držav ima sedež v upravnem svetu ESA tudi Kanada, ki sodeluje na nekaterih projektih v okviru sporazuma o sodelovanju.

Slovenija ratificirala sporazum o sodelovanju z ESA