29.01.2010 - Slovenija zdaj sodelujoča država v Evropski vesoljski agenciji
Novice - Slovenija sodelujoča država v Evropski vesoljski agenciji

Noordwijk, Nizozemska

petek, 29.01.2010

Besedilo in fotografije
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo
Objavljeno
: 29.01.2010 ob 06:45

Minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo Gregor Golobič je 22. januarja letos v Noordwijku na Nizozemskem podpisal Sporazum evropske sodelujoče države, ki sta ga sklenili Evropska vesoljska agencija (ESA) in Republika Slovenija. Status sodelujoče države, ki ga je pridobila Slovenija, bo slovenskim podjetjem, raziskovalcem in študentom omogočil sodelovati z ESA na konkretnih projektih.

Sporazum je za ESA podpisal Peter Hulsroj, direktor pravnih zadev in mednarodnih odnosov. Ob tem je izrazil navdušenje nad Slovenijo in ocenil za velik uspeh, da je komaj leto in pol potem, ko je z ESA podpisala sporazum o sodelovanju, storila že drugi korak ter si pridobila status sodelujoče države. Evropsko vesoljsko agencijo in njen center ESTEC odlikuje inženirska odličnost, je dejal ter ESA nudi članicam in sodelujočim državam številne priložnosti.

Status sodelujoče države ESA podeli tistim državam, ki imajo dovolj raziskovalno razvojnega potenciala za sodelovanje pri vesoljskih projektih, je po podpisu pogodbe povedal minister Golobič. Da Slovenija izpolnjuje pogoje, se je delegacija ESA prepričala ob lanskoletnem obisku Slovenije, ko je pregledala usposobljenost slovenskih podjetij in institucij za sodelovanje v projektih ESA.

Ob podpisu pogodbe v Noordwijku je Peter Hulsroj izrazil veselje nad dejstvom, da se podpisuje sporazum "s posebno državo, iz katere izvira Herman Potočnik - Noordung, ki je leta 1928 napisal izjemno knjigo Problem vožnje po vesolju, v kateri je med drugim predvidel potovanja v vesolje ter raziskovanje vesolja." Tudi minister Gregor Golobič je uvodoma spomnil na Hermana Potočnika Noordunga in na njegovo izjemnost ter dodal da smo Slovenci tudi danes tako ali drugače prisotni na področju proučevanja vesolja. Spomnil je na dr. Marcosa Bavdaža, Slovenca, zaposlenega v ESA, ki je bil tudi prisoten pri podpisu Sporazuma, pa na dr. Dušana Petrača in dr. Antona Mavretiča iz NASA ter na astronavte slovenskega porekla: Ronalda Sege, Jerrya M. Linengerja ter Sunite Williams.

Minister Golobič je poudaril, da se slovenska vlada zaveda izjemnega pomena vesoljskih raziskav in tehnologij ter možnosti, ki jih vesoljska infrastruktura nudi znanosti in gospodarstvu. "Slovenija se zaveda, da z 2 milijonoma prebivalcev ne bo nikoli igrala vodilne vloge na tem področju, hkrati pa je dejstvo, da je njena prihodnost v visoki specializiranosti, inovativnosti in sposobnosti poiskati tržne niše." To priložnost Sloveniji nudi tudi status pridružene članice v ESA. Ta je priložnost predvsem za slovenska visoko tehnološka podjetja ter hkrati odlična izhodiščna točka za njihov nadaljnji razvoj in mednarodno sodelovanje, je ob podpisu pogodbe dejal slovenski minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Gregor Golobič.

Obenem je napovedal, da bo v prihodnjih tednih MVZT pripravilo poizvedbo med slovenskimi podjetji in institucijami znanja o tem, pri katerih projektih ESA so zainteresirani sodelovati. Na dogodek, ki ga bo ob tem za podjetja in institucije znanja pripravilo ministrstvo, je minister Gregor Golobič povabil tudi dr. Marcosa Bavdaža. Ta je v Noordwijku zatrdil, da se bo povabilu z veseljem odzval, da bi slovenskim gospodarstvenikom in raziskovalcem predstavil možnosti, ki jim jih nudijo projekti ESA.

Minister Gregor Golobič z delegacijo si je nato ogledal center ESTEC, za katerega v ESA pravijo, da je njeno tehnološko jedro. ESTEC je njen največji center za vesoljske raziskave in hrkati testno središče ter glavni razvojni center na področju evropskih vesoljskih aktivnosti.

Za sklenitev poglobljenega sporazuma med ESA in Slovenijo