04.06.2010 - Prva izstrelitev nove ameriške rakete falcon 9 je uspela

petek, 04.06.2010

Piše Simon Zajc

Objavljeno: 04.06.2010 ob 21:00
Dopolnjeno: 04.06.2010 ob 22:55

Ameriško zasebno podjetje SpaceX je z izstrelitvene ploščadi SLC-40 na ameriškem letalskem oporišču Cape Canaveral na Floridi danes ob 20:45 po srednjeevropskem času prvič izstrelilo raketo falcon 9. Na vrhu rakete je bila maketa vesoljskega plovila dragon, ki ga gradijo v podjetju SpaceX in s katerim nameravajo v prihodnosti oskrbovati Mednarodno vesoljsko postajo. Današnja izstrelitev je bila poskusna. Raketa je bila zato opremljena z množico tipal, ki so po radijskih valovih na Zemljo pošiljala podatke o poletu. Tri minute po izstrelitvi se je prva stopnja ločila od druge stopnje, ki je nadaljevala s poletom. Pri tem je prišlo do znatnega vrtenja. Vse kaže, da je tudi druga stopnja delovala pravilno in do konca predvidenega časa. Iz podjetja SpaceX so sporočili, da sta se druga stopnja rakete ter maketa plovila dragon devet minut po izstrelitvi utirili v orbito z višino 250 km nad površjem Zemlje in naklonom 34° glede na ekvator. Pri tem je prišlo le do 0,2 do 1% odstopanja od načrtovane orbite. Se pa je izrabljena prva stopnja raztreščila ob padcu v morje, saj se njeno padalo očitno ni odprlo. Raketa je bila sicer narejena tako, da bi bilo mogoče prvo stopnjo ponovno uporabiti (oz. vsaj motorje).

Raketa falcon 9 je visoka 54 m. Na prvi stopnji ima devet motorjev vrste merlin, druga stopnja pa je opremljena z enim motorjem. Obe stopnji poganjata raketni kerozin in tekoči kisik. Na vrhu rakete je zaščitni okrov s premerom 5,2 metra, pod katerim je prostor za vesoljsko plovilo. Raketa lahko v nizko zemeljsko orbito utiri do 12,5 tone, v prehodno geostacionarno orbito pa 4,6 tone tovora. Družba SpaceX je z ameriško vesoljsko agencijo NASA konec decembra leta 2008 podpisala pogodbo v vrednosti 1,6 milijarde ameriških dolarjev. S plovilom dragon, ki ga razvijajo, naj bi po letu 2010, ko bo NASA prenehala uporabljati raketoplane, na vesoljsko postajo dostavili 20 ton tovora. V načrtu ameriškega predsednika Obame igra falcon 9 pomembno vlogo. Je namreč eden od pokazateljev sposobnosti ameriških zasebnih družb, da bi namesto NASE oskrbovale vesoljsko postajo in morda tudi prevažale astronavte v nizko zemeljsko orbito.

Predsednik Obama predlaga ukinitev programa Constellation