24.10.2014 - Ameriška vesoljska plovila opazovala komet v bližini Marsa
  Ameriška vesoljska plovila opazovala komet v bližini Marsa

Washington, Združene države Amerike
24.10
.2014

Piše Simon Zajc

Objavljeno: 24.10.2014 10:50

Ameriška vesoljska agencija NASA je objavila prve fotografije in izsledke opazovanj svojih vesoljskih plovil, ki so opazovala komet Siding Spring (C/2013 A1), ko 19. oktobra letel vsega 139.500 km mimo Marsa, kar je približno toliko kot ena tretjina razdalje med Zemljo in Luno. Vesoljski teleskop Hubble (HST) je iz zemeljske orbite 18. in 19. oktobra posnel več fotografiji 240 milijonov km oddaljenega Marsa, ki so jih astronomi sestavili v mozaik (zvezdno podlago so prispevali zemeljski teleskopi). Kljub temu, da je slika sestavljena, prikazuje pravilno oddaljenost in velikost obeh nebesnih teles. Ker je bil Mars 10.000-krat svetlejši od kometa, ju sicer ne bi bilo mogoče jasno posneti na isti sliki.

Iz orbite okrog Marsa je komet opazovala tudi ameriška sonda Mars Reconnaissance Orbiter, ki je opremljena z zelo zmogljivo kamero. Sliki, posneti 19. oktobra, sta najnatančnejši fotografiji jedra kometa, ki je prispel iz Oortovega oblaka. Glede na to, da jedro zavzema dva do tri slikovne elemente, očitno meri le okrog 500 m in je torej za približno polovico manjše, kot so kazala predhodna opazovanja s teleskopi na Zemlji.

Najnovejša ameriška sonda Maven, ki je v Marsovo orbito prišla pred mesecem dni, je komet opazovala v ultravijoličnem spektru svetlobe. Slika je bila posneta 17. oktobra, ko je bil komet 8,5 milijona km stran. Na posnetku je sončna svetloba, razpršena na atomih vodika. Ledeno jedro kometa namreč obkroža oblak vode, njene atome pa ultravijolična svetloba s Sonca razbija na vodik in kisik. Prav te atome vodika je posnela naprava IUVS na sondi.

S površja Marsa je 19. oktobra in sicer nekaj ur preden se je zdanilo komet posnelo tudi ameriško robotsko vozilo Opportunity (MER-B), ki že deset let raziskuje Rdeči planet. Tako kot na teh slikah bi na nočnem nebu nad Marsom videle komet človeške oči, saj je kamera Pancam na vozilu približno enako zmogljiva.

Evropska vesoljska agencija (ESA), ki ima v orbiti okrog Marsa plovilo Mars Express in indijska organizacija za vesoljske raziskave (ISRO), ki ima ob Marsu svojo prvo medplanetarno sondo Mangalyaan, slik mimoleta kometa Siding Spring še nista objavili, čeprav sta sondi dogodek opazovali.

Sonde opazovale komet Siding Spring, ki je letel mimo Marsa