12.11.2014 - Philae zapustil matično sondo Rosetta in pristal na kometu
  Philae zapustil matično sondo Rosetta in pristal na kometu

Darmstadt, Nemčija
12.11
.2014

Piše Simon Zajc

Objavljeno: 12.11.2014 20:45

Pristajalni odsek evropske samodejne vesoljske sonde Rosetta, ki je kot prva letos poleti prispela v orbito okrog kometa, se je danes ob 09:35 po srednjeevropskem času uspešno ločil od matične sonde in se začel počasi spuščati proti jedru kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko. Pristajalni odsek Philae je kmalu po ločitvi razvil tri pristajalne noge, ki so bile med desetletnim potovanjem do kometa zložene. Med spuščanjem proti jedru kometa, ki je trajalo sedem ur, je bil Philae povsem prepuščen fizikalnim zakonom, saj nima pogonskih sredstev. Trenutek ločitve in usmerjenost matične sonde sta bila zato izrednega pomena za doseg varnega kraja pristanka na kometu. Po prvih podatkih se je Philae okrog 16:35 dotaknil površja kometovega jedra in sicer na sredini predvidenega območja Agilkia. Na Zemljo je potrditveni signal prispel ob 17:03. Zdi se, da se je Philae od površja odbil in se dve uri počasi vrtel, nato pa je verjetno padel nazaj na tla in zdaj miruje. Da potisni motor, ki bi odseku v trenutku stika pomagal obdržati se na kometu s šibko težnostjo, ne deluje, so nadzorniki Evropske vesoljske agencije (ESA) ugotovili že danes ponoči, pred ločitvijo. Tudi dve harpuni, ki bi s sidrnimi žicami morali pritrditi Philae na površje, se ob stiku nista sprožili. Zato ni povsem jasno, kako stabilen je odsek na površju kometa oz. če je ostal na njem. Znano je, da se je blažilni sistem ob stiku pogreznil za štiri centimetre, kar je manj od pričakovanega in morda opisuje mehak pristanek. Philae je po pristanku na Zemljo že začel pošiljati znanstvene podatke s svojih tipal in instrumentov, a še nobene fotografije s površja.

Izbrali mesto pristanka odseka Philae na jedru kometa 67P
Evropska sonda Rosetta po 10 letih prispela h kometu
Zbrani podatki o sondi in odpravi Rosetta/Philae

Ilustracija sonde Rosetta in
pristajalnega odseka Philae (spodaj) +

Ilustracija odseka Philae na kometu +

Predvideni kraj pristanka na kometu +

Arhiv spremljanja pristanka v živo | 12.11.2014

19:15

Evropska vesoljska agencija ESA je objavila fotografijo jedra kometa 67P, ki ga je z razdalje 3 km posnel pristajalni odsek Philae s kamero LORIS. Natančnejši podatki o stanju pristajalnega odseka še niso znani.

17:45 Iz evropskega nadzornega središča so sporočili, da iz telemetrijskih podatkov ni povsem jasno, ali je pristajalni odsek trdno zasidran na površju kometa. Zato razmišljajo o tem, da bi ponovno izdali ukaz za izstrelitev pritrditvenih harpun s sidrnimi žicami, ki se očitno nista sprožili (v nasprotju s tem, kar je bilo sprva sporočeno). Blažilniki pristajalnih nog so se ob dotiku površja sicer skrčili za samo štiri cm, kar pomeni zelo mehak pristanek. Še danes pričakujemo prvo sliko s površja kometa v zgodovini človeštva!
17:12 Telemetrijski podatki kažejo, da sta bili pritrditveni harpuni uspešno izstreljeni in njuni sidrni žici zategnjeni, pristajalne noge pa so se oprijele površja. Philae deluje in na Zemljo pošilja podatke ter začenja z raziskovanjem na površju kometa.
17:04 Pristajalni odsek PHILAE JE PRISTAL NA KOMETU. Nadzorno središče je s površja jedra kometa prejelo signal, ki potrjuje pristanek!
16:35

Strokovnjaki pričakujejo, da bo pristajalne odsek Philae na jedru kometa pristal okrog 16:38, potrditveni signal pa bi na Zemljo prispel okrog 17. ure. Danes ponoči je sicer postalo jasno, da sistema, ki naj bi pripomogel pri pristanku in ga sestavlja potisni motor na dušik, ne deluje. To naj ne bi bilo usodno, saj je Philae opremljen tudi s harpunama, ki ju bo takoj po stiku izstrelil v površje jedra in se ga tako oprijel, sicer bi ga zaradi slabotne težnosti kometa lahko z njega odbilo.

Philae z iztegnjenimi nogami

16:20 Pristajalni odsek Philae je na Zemljo poslal fotografijo matične sonde Rosetta, ki jo je posnel petdeset sekund po ločitvi. Rosetta pa je poslala fotografijo odseka Philae, ki se oddaljuje od nje. Na sliki je jasno razvidno, da so se pristajalne noge uspešno in ob načrtovanem času iztegnile, kar je pogoj za varen pristanek.

16:05 Iz nadzornega središča so sporočili, da je sonda Philae kmalu po ločitvi od matične sonde uspešno iztegnila tri pristajalne noge.
16:00

Pristajalni odsek Philae se je danes ob 09:35 po srednjeevropskem času ločil od evropske samodejne vesoljske sonde Rosetta in začel sedemurno zgodovinsko potovanje k štirikilometrskem jedru kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko.