13.11.2014 - Philae poslal prve fotografije s površja kometovega jedra
  Philae poslal prve fotografije s površja kometovega jedra

Darmstadt, Nemčija
13.11
.2014

Piše Simon Zajc

Objavljeno: 13.11.2014 17:30

Pristajalni odsek Philae, ki se je 12. novembra z višine 21 km spustil z matične sonde Rosetta in sedem ur kasneje pristal na jedru kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, na Zemljo pošilja zgodovinske prve slike, posnete na površju kometa. Samostojni polet odseka Philae je po natančni ločitvi od Rosette potekal povsem po načrtu, začelo pa se je zapletati ob prvem stiku s površjem kometa. Philae se je sicer kometa prvič dotaknil prav v središču ciljne elipse, kamor so ga poslali strokovnjaki. Drugo sliko v galeriji je plovilo posnelo 40 sekund pred prvim pristankom in ima ločljivost 4 cm na slikovni element. Prvi pristanek se je zgodil 12. novembra ob 16:33 pri hitrosti 1 m/s. Ob stiku s površjem sta harpuni, ki bi morali izstreliti sidri na žicah, sicer dobili signal, vendar se iz neznanega tehničnega razloga nista sprožili. Tudi vijaki na nogah niso obdržali plovila na mestu. Za plinski potisni motor, ki naj bi prav tako pomagal potisniti plovilo na površje kometa, kjer vlada izredno nizka težnost (plovilo z maso 100 kg na kometu tehta toliko kot sponka za papir), pa so že pred samim spustom ugotovili, da ne deluje. Pristajalne noge so se sicer skrčile in ublažile silo pristanka, vendar se je odsek brez trdne opore odbil od površja in odletel približno en kilometer visoko in en kilometer vstran ter dve uri kasneje, ob 18:26, drugič pristal. Plovilo se je površja drugič dotaknilo s hitrostjo 38 cm/s in spet ga je odbilo od tal. Zadnji skok je bil precej krajši in sedem minut kasneje, ob 18:33, je plovilo tretjič pristalo na tleh kometa, tokrat s hitrostjo nekaj cm/s in obmirovalo. Ves čas od prvega stika so znanstveni instrumenti odseka Philae opravljali meritve in Rosetti pošiljali podatke, od tam pa so potovali na Zemljo. Prva slika v galeriji kaže precej grobo površje na končnem mestu pristanka, v kotu pa se vidi del pristajalne noge. Nekaj metrov stran je previs, ki na odsek meče senco (tretja slika). Philae se površja dotika le z dvema nogama, tretja pa je dvignjena od tal (ilustracija na peti sliki). Zaradi neugodne usmerjenosti (plovilo ni vzporedno s tlemi) in previsa, ki meče senco (morda gre za rob kraterja), do plovila prispe le malo sončne svetlobe. Sončne celice zato proizvajajo le za četrtino načrtovane električne energije, kot bi jo pod najboljšimi pogoji. Trenutno se Philae napaja z energijo, ki je shranjena v glavni bateriji in zadošča za 64 ur delovanja. Ali bo dovolj sončne energije, da bi se napolnila druga baterija, ki jo napajajo sončne celice in bi edina lahko omogočila podaljšanje odprave, še ni povsem jasno. Na odseku deluje večina od desetih raziskovalnih instrumentov, razen tistih, ki imajo mehanske dele (na primer sveder za zajem vzorcev izpod površja). Njihovo delovanje bi namreč lahko povzročilo nenadzorovano spremembo položaja plovila.

Tudi če sončne svetlobe ne bo dovolj in se bo odprava iztekla v naslednjih dneh, bo to zgodovinski dosežek za Evropsko vesoljsko agencijo (ESA) in sodelujoče organizacije. Odprava je že zdaj postregla z obilico znanstvenih podatkov, ki bodo osvetlili razvoj zgodnjega Osončja. Če bi se v prihodnosti razmere izboljšale in bi na Philae padlo več sončne svetlobe, obstaja možnost, da bi se plovilo samo zbudilo iz nedejavnega stanja in vzpostavilo stik z matično sondo Rosetta, ki bo še leto dni opazovala komet, ki ga obkroža od avgusta.

Philae se ni oprijel površja in je dvakrat odskočil od kometa