15.11.2014 - Philae zaključil glavno odpravo na površju kometa 67P

15.11
.2014

Piše Simon Zajc
Dopolnjeno: 15.11.2014 21:10

Prvi podatki, ki jih je pred izpraznitvijo baterije na Zemljo poslala znanstvena naprava MUPUS na pristajalnem odseku Philae, kažejo, da samozabijajočemu se paličastem tipalu za merjenje temperature niti na najmočnejši stopnji delovanja ni uspelo prebiti skorje kometa. Površje na kraju pristanka je torej precej trše od pričakovanega. Naprava je sicer delovala v mejah svojih zmogljivosti in brez težav. Tudi znanstveniki, ki skrbijo za sveder SD2, so sporočili, da je slednji deloval normalno, vendar ni jasno, ali je zajel vzorec in ga dostavil v plinski spektrometer.

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 15.11.2014 17:40

Pristajalni odsek Philae, ki mu je 12. novembra uspel zgodovinski prvi pristanek na jedru kometa, je danes, po skoraj 57 urah, uspešno zaključil svojo glavno znanstveno odpravo. Kljub temu, da je odsek po dveh nenačrtovanih odskokih s površja na koncu pristal na skalnatem in senčnem mestu, mu je vseeno uspelo izvesti skoraj vse zadane naloge. Opravil je opazovanja z večino svojih znanstvenih naprav, zadnji dan so vključili tudi tiste, ki za delovanje potrebujejo premikanje mehanizmov. Odsek je tako v površje kometa zapičil sondo za merjenje  temperature in drugih značilnosti površja (MUPUS), opravil pa je tudi vrtanje in zajem vzorcev (SD2) ter jih, če je zajem uspel, analiziral v plinskih spektrometrih (COSAC in PTOLEMY). S pomočjo radijskih valov (CONSERT) je preučeval zgradbo kometovega jedra, s kamerami pa posnel stereoskopske (ROLIS) in panoramske slike (CIVA). Magnetometer (ROMAP) je opravil pomembne meritve, ki bodo pomagale določiti končno lokacijo plovila na kometu, tudi tipala na pristajalnih nogah (SESAME) naj bi opravila meritve. Alfaspektrometer (ASPX) pa očitno ni uspel odpreti svoje zaslonke in ni pridobil uporabnih meritev o kemijski sestavi površja. Strokovnjaki so odseku poslali tudi ukaz za dvig pristajalnih nog za štiri centimetre, zavrtel pa se je tudi za 35° okrog svoje osi. Upajo, da bo to pripomoglo k boljši osvetljenosti sončnih celic, ki zdaj ne zadostujejo za podaljšanje odprave. Tik preden se je glavna baterija skorajda izpraznila, je Philae danes ponoči še zadnjič preko matične sonde Rosetta navezal stik z Zemljo in v nadzorno središče Evropske vesoljske agencije poslal pridobljene podatke. Stik se je ob 01:36 po srednjeevropskem času končal, baterija pa je bila takrat skoraj povsem prazna. Odsek je izključil naprave in obmiroval. Izboljšana osvetlitev, ki jo pričakujejo avgusta naslednje leto, ko se bo komet 67P približal Soncu, bi lahko znova napolnila njegovo baterijo in ga obudila.

Philae poslal prve fotografije s površja kometovega jedra