03.12.2014 - Izstrelili japonsko sondo Hayabusa 2, ki bo obiskala asteroid

03.12
.2014

Piše Simon Zajc
Dopolnjeno: 03.12.2014 07:15

Potem, ko sta zadnja stopnja rakete H-2A in samodejna vesoljska sonda Hayabusa 2 enkrat združeni obkrožili Zemljo, je raketa ob 07:02 za nekaj minut zopet vžgala svoj raketni motor in sondi pomagala ubežati Zemljini težnosti ter jo utirila v orbito okrog Sonca. Hayabusa 2 se je od rakete ločila ob 07:10, nekaj minut za njo pa še trije manjši sateliti Procyon, Shin'en 2 in Artsat 2. Procyon je poskusna sonda z maso 50 kg, ki so jo izdelali na tokijski univerzi in bo predvidoma leta 2016 letela nekaj deset km mimo nekega asteroida.  Raketo H-2A so izdelali v japonskem podjetju Mitsubishi, sondo Hayabusa 2 pa v NEC-u.

Piše Simon Zajc

Objavljeno: 03.12.2014 05:30

Z otoka Tanegašima na jugozahodu Japonske so danes ob 05:22 po srednjeevropskem času izstrelili japonsko nosilno raketo H-2A, ki je v vesolje ponesla japonsko samodejno vesoljsko sondo Hayabusa 2, ki bo leta 2018 prispela k asteroidu 1999 JU3. Sonda bo leto dni krožila okrog Sonca, decembra 2015 pa se bo spet približala Zemlji ter s pomočjo njenega težnostnega privlaka pospešeno nadaljevala pot do asteroida. S pomočjo električno-kemičnega ionskega pogona na plin ksenon se bo junija 2018 približala asteroidu 1999 JU3, ki meri približno 870 metrov in obkroža Sonce med orbitama Zemlje in Marsa. Utirila se bo v orbito okrog asteroida in ga opazovala s kamero, spektrometrom in višinomerom. Na njegovo površje bo spustila tri male japonske pristajalne odseke Minerva 1A, 1B in 2, ki so v obliki valja in bodo poskakovali po njegovem površju. Poleg tega bo matična sonda na asteroid spustila tudi večji nemško-francoski pristajalni odsek Mascot, ki je opremljen z vrsto naprednih znanstvenih naprav in mehanizmom za poskakovanje v šibki težnosti asteroida, ki bo omogočil preučevanje vsaj dveh lokacij. Odsek je povsem samostojen in bo deloval 16 ur. Tudi matična sonda sama se bo večkrat spustila k površju asteroida, da bi zajela vzorce in jih vložila v kapsulo. Na površje bo odvrgla še utež iz bakra na eksplozivni pogon, ki bo v asteroid izkopala večmetrski krater. Sonda bo poskušala vzeti vzorec iz novonastalega kraterja in ga vložiti v kapsulo. Decembra 2019 bo Hayabusa 2 zapustila asteroid in se čez leto dni vrnila v bližino Zemlje. Leta 2020 se bo od nje ločila majhna pristajalna kapsula z vzorci asteroidovega površja in pristala na Zemlji. Hayabusa 2 temelji na izkušnjah, ki jih je japonska vesoljska agencija JAXA dobila med odpravo prve sonde Hayabusa. Le-ta je vzlic mnogim tehničnim težavam leta 2010 na Zemljo uspela prinesti vzorec z asteroida Itokawa.

Zbrani podatki o vesoljski sondi Hayabusa 2