05.12.2014 - Ameriško vesoljsko plovilo orion opravilo prvi poskusni polet
  Ameriško vesoljsko plovilo orion opravilo prvi poskusni polet

Cape Canaveral, Združene države Amerike
05.12
.2014

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 05.12.2014 23:10

Z ameriškega letalskega oporišča Cape Canaveral na Floridi je danes ob 13:05 po srednjeevropskem času s ploščadi LC37 poletela ameriška nosilna raketa delta 4 heavy, ki je na prvi polet v vesolje ponesla novo ameriško vesoljsko plovilo orion. Poskusni polet je potekal samodejno in brez posadke. Kljub temu, da je bil orion pred štirimi leti na robu ukinitve, se je njegov razvoj nadaljeval in pripeljal do današnjega mejnika, za katerega NASA meni, da je prvi na poti nazaj v okolico Lune, do asteroidov in, končno, Marsa. Med štiri ure in pol dolgo odpravo, imenovano EFT 1 (Exploration Test No. 1), je 20,8-tonsko plovilo večino časa ostalo pritrjeno na zadnjo stopnjo nosilne rakete in dvakrat obkrožilo Zemljo. Med drugo obkrožitvijo je doseglo najvišjo višino okrog 5.800 km nad površjem Zemlje, kar je skoraj 15-krat višje od orbite, v kateri Zemljo obkroža Mednarodna vesoljska postaja. Ker je bil polet kratkotrajen in brez posadke, plovilo ni bilo opremljeno s popolnim servisnim odsekom, ampak le z njegovo maketo. Servisni odsek za orion na osnovi nedavnega dogovora sicer gradi Evropska vesoljska agencija (ESA). Tudi reševalni stolp na vrhu aerodinamičnega okrova, ki skriva kapsulo med izstrelitvijo, so preizkusili le deloma, namreč njegovo ločitev. Orion je med odpravo dvakrat prečil Van Allenov pas, ki obdaja Zemljo, in bil izpostavljen povečanemu sevanju. Na ta način so preizkusili delovanje in zanesljivost elektronskih ladijskih sistemov in računalnikov. Med vračanjem k Zemlji je plovilo doseglo hitrost 32.186 km/h, ob 17:18 pa je vstopilo v gostejše plasti ozračja. Med spuščanjem skozi atmosfero je kapsulo zaradi trenja z molekulami zraka obdala plazma s temperaturo okrog 2.200 °C, kar je dodobra preizkusilo toplotni ščit in zaščitne ploščice plovila. Dva in pol kilometra nad morjem je plovilo odprlo tri glavna padala in se počasi spustilo proti gladini Tihega oceana. Ob 17:29 je kapsula pljusknila v morje, približno 440 km od mehiške obale oz. tisoč km južno od San Diega. Kmalu je do nje priplula ladja ameriške mornarice s strokovnjaki ameriške vesoljske agencije NASA. Družba Lockheed Martin je kapsulo orion, ki je danes poletela v vesolje, začela izdelovati leta 2011, od leta 2012 pa so jo dokončevali na Kennedyjevem vesoljskem središču in sicer v stavbi za opravila in preverjanje, poimenovani po ameriškem astronavtu, ki se je prvi sprehodil po Luni, Neilu Armstrongu.

Predsednik Obama predlaga ukinitev programa Constellation