10.01.2015 - Izstrelili falcon 9 z ameriško tovorno ladjo Dragon CRS-5

10.01
.2015

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 10.01.2015 11:00

Z ameriškega letalskega oporišča Cape Canaveral je podjetje SpaceX danes ob 10:47 po srednjeevropskem času izstrelilo ameriško nosilno raketo falcon 9 v1.1 z ameriško samodejno tovorno vesoljsko ladjo Dragon CRS-5. Ladja se je od zadnje stopnje rakete ločila 10 minut po izstrelitvi in utirila v načrtovano začetno orbito in razprla plošči s sončnimi celicami. V plovilo je naloženih 577 kg znanstvene in raziskovalne opreme, 490 kg potrebščin za posadko, 678 kg strojne opreme za postajo, 16 kg računalniške opreme, 23 kg opreme za vesoljske sprehode in 39 kg ruske strojne opreme za postajo. Med tovorom je tudi kamera IMAX in znanstvene naprave za preučevanje vinskih mušic in ploskih črvov v razmerah breztežnosti. V zunanjem, odprtem tovornem odseku za kapsulo tovorne ladje potuje vremenoslovski instrument CATS (Cloud-Aerosol Transport System), ki je namenjen opazovanju oblakov in aerosolov v Zemljinem ozračju. Napravo bodo z mehanično roko pritrdili na zunanjost vesoljske postaje. Prihod plovila Dragon CRS-5 v bližino Mednarodne vesoljske postaje (MVP) je načrtovan za ponedeljek.

Prva stopnja danes izstreljene nosilne rakete falcon 9 v1.1 je bila opremljena z iztegljivimi pristajalnimi nogami. Potem, ko je tri minute po izstrelitvi opravila svoje delo in se ločila od preostanka rakete s plovilom Dragon CRS-5, se je prva stopnja začela nadzorovano spuščati z višine 90 km proti gladini Atlantskega oceana, kjer je plula samodejna plavajoča pristajalna ploščad. Raketa, katere premer z iztegnjenimi nogami znaša 18 m, je sicer uspela doseči 52 m široko in 90 m dolgo ploščad, a na njej ni mehko pristala. Padec rakete na ploščad je poškodoval opremo, ladje pa ne. Možnosti za uspeh so bile sicer ocenjene kot polovične. Cilj podjetja SpaceX je, da bi prvo stopnjo rakete po vrnitvi obnovili in znova uporabili ter znižali stroške izstrelitve.

Zbrani podatki in novice o odpravi MVP-42