20.09.2018

.2015

Piše Simon Zajc
Dopolnjeno: 14.04.2015 ob 23:00
Dopolnjeno: 15.04.2015 ob 06:00

Elon Musk, ustanovitelj in direktor ameriškega podjetja SpaceX, je sporočil, da se je prvi stopnji rakete dragon 9 danes uspelo vrniti in pristati na plavajoči ploščadi v Atlantskem oceanu, a ne dovolj mehko, da bi ostala nepoškodovana. V prvem poskusu vrnitve na plavajočo ploščad, januarja letos, je raketa zadela rob ploščadi, kjer jo je razneslo. Tokrat se je prva stopnja spustila natančno na sredino plavajoče ploščadi, a se je, verjetno zaradi prevelike hitrosti, nato prevrnila.

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 14.04.2015 ob 22:25

Z ameriškega letalskega oporišča Cape Canaveral na Floridi so ob 22:10 po srednjeevropskem času izstrelili ameriško raketo falcon 9 v1.1R, ki je na pot k Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ponesla ameriško samodejno tovorno vesoljsko ladjo Dragon CRS-6. Plovilo se je deset minut in pol za tem ločilo od zadnje stopnje rakete in utirilo v načrtovano orbito. Gre za šesto od petnajstih oskrbovalnih odprav, ki jih bo po pogodbi z ameriško vesoljsko agencijo NASA opravilo podjetje SpaceX. Tokrat je v plovilu naloženih 2.015 kg tovora, od tega je 500 kg potrebščin in hrane za posadko na postaji, 518 kg opreme in nadomestnih delov, 16 kg računalniške in elektronske opreme ter 23 kg opreme za vesoljske sprehode. Preostalih 844 kg predstavljajo znanstvena oprema in poskusi. Preden so raketo s plovilom danes postavili na izstrelitveno ploščad, so vanj naložili še bivalno enoto z 20 poskusnimi mišmi, ki jih bodo na MVP uporabili za raziskovanje imunskega sistema. V plovilu je tudi 14 mikrosatelitov, ki jih bodo utirili v orbito z vesoljske postaje s pomočjo robotske roke japonskega modula Kibo. Prihod Dragona CRS-6 v bližino MVP je načrtovan za petek, ko ga bodo ujeli z mehanično roko Canadarm2 in združili z modulom Harmony.

Potem, ko je prva stopnja rakete falcon 9 danes opravila svoje delo in se dve minuti in 40 sekund po izstrelitvi ločila od druge stopnje s plovilom Dragon CRS-6, se je začela nadzorovano vračati na Zemljo. S preostankom goriva je najprej opravila zaviralni manever za zmanjšanje svoje hitrosti, nato pa iztegnila štiri mrežasta krilca, s katerimi je upravljala svoj spust skozi ozračje. Nekaj metrov nad gladino atlantskega oceana, kjer jo je čakala samodejna plavajoča ploščad, imenovana Just Read the Instructions (Preberite navodila), bi morala prva stopnja rakete razpreti štiri zložljive noge in s pomočjo raketnega motorja pristati na njej. Za podjetje SpaceX bi bil to pomemben korak na poti do razvoja rakete, ki jo bo mogoče ponovno uporabiti in tako znižati stroške. Trenutno še ni znano, ali se je raketa uspela vrniti in pristati na plavajoči ploščadi.

Zbrani podatki in novice o odpravi MVP-43