28.06.2015 - Neuspešna izstrelitev falcona 9 z Dragonom CRS-7

28.06
.2015

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 28.06.2015 ob 16:30

Z ameriškega letalskega oporišča Cape Canaveral na Floridi so danes ob 16:21 po srednjeevropskem času izstrelili ameriško raketo falcon 9 v1.1 z ameriško samodejno tovorno ladjo Dragon CRS-7. Dobri dve minuti po tem, ko je zapustila izstrelišče, tik pred ugasnitvijo prve stopnje, je prišlo do težave, zaradi katere je raketa razpadla. Ni jasno, ali je raketa razpadla sama ali pa je bila daljinsko uničena s strani nadzornikov, ki so morda opazili nepravilnosti v njenem delovanju. Šlo je za prvi povsem neuspeli polet falcona 9 po devetnajstih izstrelitvah. Ameriški vesoljski program je trenutno brez operativne tovorne ladje, saj sta tudi konkurenčni cygnus in raketa antares lani doživela nesrečo. Tudi zadnja ruska tovorna ladja progres je bila izgubljena zaradi ponesrečene izstrelitve, pri ločitvi od zadnje stopnje rakete. Na vesoljski postaji prebiva tričlanska posadka 44. glavne odprave, ki zaradi zadostnih zalog hrane, vode in kisika ni v nevarnosti.

Raketo in ladjo so sicer izdelali v ameriškem podjetju SpaceX, ki po pogodbi z ameriško vesoljsko agencijo NASA skrbi za prevoz tovora na Mednarodno vesoljsko postajo (MVP) in nazaj. Tokrat je bilo v plovilu naloženih skupno 2.477 kg tovora, med katerim so bili hrana in potrebščine za posadko, nadomestni deli za ameriški del postaje ter 529 kg znanstvene opreme za poskuse ameriške (NASA), evropske (ESA) in japonske vesoljske agencije (JAXA). Med drugim bi moralo plovilo na postajo dostaviti očala za dopolnjeno resničnost (Hololens), ki so jih izdelali v Microsoftu in bi bila v pomoč astronavtom pri poskusih in popravilih, saj bi strokovnjaki na Zemlji videli kaj počnejo in jim pomagali z interaktivnimi napotki. V odprtem tovornem odseku, ki je tik za kapsulo plovila, je bil nameščen prvi od dveh novih mednarodnih združevalnih vmesnikov (IDA-1). Potreben je za prihod bodočih ameriških vesoljskih plovil s posadko. Ves tovor je žal izgubljen.

Prva stopnja rakete falcon 9 je bila sicer tudi tokrat opremljena z zložljivimi pristajalnimi nogami ter krilci za aerodinamično usmerjanje. Po opravljenem delu bi se morala ločiti od druge stopnje in se spustiti proti Atlantskemu oceanu, kjer bi poskusila pristati na plavajoči ploščadi. Nova ploščad, ki je v morju čakala raketo, je poimenovana po vesoljski ladji iz romana Iaina Banksa in nosi ime "Of course I still love you" (Seveda te še ljubim).

Več o Mednarodni vesoljski postaji (MVP)