03.12.2015 - Izstrelili raketo vega z evropsko sondo LISA Pathfinder

03.12
.2015

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 03.12.2015 ob 17:10

Z evropskega vesoljskega izstrelišča Kourou v Francoski Gvajani v Južni Ameriki so danes ob 05:04 po srednjeevropskem času, po enodnevni preložitvi zaradi tehničnih težav, uspešno izstrelili lahko evropsko raketo vega, ki je v vesolje ponesla evropsko raziskovalno sondo LISA Pathfinder. Ob 06:49 se je plovilo ločilo od tretje stopnje rakete in utirilo v začetno nizko orbito okrog Zemlje. Sonda bo v naslednjih dveh tednih s pomočjo lastnega pogona postopno zviševala najvišjo točko orbite in v ta namen šestkrat vžgala svoj raketni motor, ki je del njenega pogonskega odseka. Zadnji vžig bo sondo poslal na pot k navidezni točki L1, ki je 1,5 milijona km stran od Zemlje v smeri proti Soncu. Potem, ko bo odvrgla pogonski odsek, se bo sonda približno deset tednov po izstrelitvi utirila v orbito okrog omenjene točke, kjer sta gravitacijska vpliva Sonca in Zemlje uravnotežena. Plovilo z maso 1.910 kg (vključno z gorivom) so izdelali v družbi Airbus Defence and Space. Sonda je namenjena preizkušanju novih tehnologij, s katerimi želijo znanstveniki opazovati gravitacijske valove, ki jih predvideva Splošna teorija relativnosti Alberta Einsteina iz leta 1915. V ta namen je v središču sonde prazen prostor z dvema 4,6 cm velikima kockama iz zlitine zlata in platine, ki ju med potovanjem do točke L1 drži poseben mehanizem. Po prihodu v končno orbito bosta kocki sproščeni in lebdeli na razdalji 38 cm. Ločeni bosta od vseh zunanjih in notranjih sil, ki bi lahko vplivale nanju, razen gravitacije. Sistem laserjev bo z natančnostjo milijardinke milimetra meril razdaljo med njima in s tem kako blizu resničnemu prostemu padu sta. Tako natančne meritve doslej še niso bile opravljene v vesolju.

Ilustracoja sonde LISA Pathfinder +