19.10.2016 - Evropska sonda TGO se je utirila v orbito okrog Marsa

19.10
.2016

Piše Simon Zajc
Dopolnjeno: 19.10.2016 ob 20:45

Evropska vesoljska agencija je sporočila, da prvi telemetrijski podatki kažejo, da se je sonda TGO uspešno utirila v skorajda načrtovano orbito okrog Marsa, ki je le za nekaj ur daljša od predvidene. Vsi sistemi sonde delujejo normalno. Kar se tiče poskusnega pristajalnega odseka Schiaparelli pa njegova usoda še ni povsem jasna. Iz analize radijskega signala, ki ga je odsek oddajal med spuščanjem skozi Marsovo atmosfero, kaže, da je odseku uspelo opraviti večji del poti do površja. Šibek signal so poskusno v živo spremljali preko indijskega sistema radijskih teleskopov (GMRT) v Puneju, posnela pa ga je tudi sonda Mars Express in kasneje poslala na Zemljo. Signal sicer že po naravi ni vseboval telemetrijskih podatkov, vendar je že znano, da je bil še pred predvidenim časom pristanka prekinjen. Več bo moč izvedeti iz zbranih telemetrijskih podatkov, ki jih je Schiaparelli med spustom pošiljal sondi TGO in jih je ta kasneje posredovala na Zemljo, v nadzornem središču ESOC pa jih še preučujejo.

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 19.10.2016 ob 18:35

Evropska samodejna vesoljska sonda TGO (Trace Gas Orbiter) je danes, po desetih mesecih potovanja, prispela v neposredno bližino Marsa. Obrnjena z raketnim motorjem v smeri leta, ga je sonda ob 15:15 po srednjeevropskem času vključila in opravila zaviralni manever, ki je trajal 139 minut in zmanjšal hitrost za 5.500 km/h. Ob 17:34 je sonda izključila motor in se pustila ujeti Marsovi težnosti. Utirila se je v začetno izrazito eliptično orbito, v kateri bo Rdeči planet obkrožila vsake štiri dneve in sicer na višini med nekaj sto in skoraj sto tisoč kilometrov. Gre za drugo evropsko sondo v orbiti okrog Marsa, prva je leta 2003 postal Mars Express, ki še vedno deluje. TGO je opremljen s štirimi znanstvenimi napravami, ki so namenjene predvsem iskanju sledov metana in drugih plinov v atmosferi, ki bi lahko kazali na prisotnost dejavnih bioloških ali geoloških procesov na Marsu. Polovico znanstvenih instrumentov je prispevala Rusija, ki je sondo s svojo raketo proton M tudi izstrelila proti Marsu. Prvi signal s TGO po prihodu v orbito je na Zemljo prispel ob 18:34.

Medtem, ko se je matična sonda TGO utirjala v orbito, so v nadzornem središču ESOC v Darmstadtu ob 15:43 prejeli signal s poskusnega pristajalnega odseka Schiaparelli, ki se je javil tri dni po ločitvi od sonde TGO. Eno uro kasneje, ob 16:42, je odsek vstopil v vrhnje sloje Marsove atmosfere in začel ognjeni spust. Ali je šest minut kasneje odseku uspelo pristati na Marsu, še ni znano. Med spustom je odsek najprej varoval toplotni ščit, nato pa se je na višini 11 km razprlo še padalo in dodatno zmanjšalo hitrost. Dober kilometer nad površjem bi moral s pomočjo radarja in devetih raketnih motorjev začeti nadzorvani del spusta in mehko pristati na planoti Meridiani Planum.

Pristajalni odsek Schiaparelli se je ločil od sonde ExoMars