05.05.2018 - Atlas 5 na pot k Marsu ponesel ameriško sondo InSight

05.05
.2018

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 05.05.2018 ob 14:40

Z ameriškega letalskega oporišča Vandenberg v Kaliforniji so ob 13:05 po srednjeevropskem času izstrelili ameriško raketo atlas 5 z dodatno stopnjo centaur, ki je na pot k Marsu ponesla ameriško samodejno vesoljsko sondo InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) in dve mali sopotni poskusni sondi MarCO (Mars Cube One). Šlo je za prvo izstrelitev medplanetarne vesoljske sonde z zahodne obale ZDA.

Štiri minute po izstrelitve je prva stopnja rakete opravila svoje delo in se ločila od centaura s sondami, ki je nato za devet minut prvič vžgal svoj motor in se utiril v začasno nizko zemeljsko orbito. Približno uro kasneje je centaur še drugič vžgal motor, tokrat za pet minut, kar je zadostovalo, da je zapustil zemeljsko orbito in začel potovanje v medplanetarni prostor. Ob 14:38 se je od centaura najprej ločila sonda InSight, dve minuti kasneje pa sta ji sledili še sondi MarCO-A in MarCO-B, ki sta narejeni na osnovi mikrosatelitov CubeSat (2x3 enote).

Na poti k Marsu bosta sondi MarCO preizkušali nove navigacijske  in telekomunikacijske tehnologije. InSight bo k Marsu prispel po dobrega pol leta in predvidoma 26. novembra pristal na njegovem površju, v bližini ekvatorja. Pristajalni odsek sonde, ki je zgrajen na enaki osnovi kot sestrska sonda Phoenix leta 2008, bo preučeval notranjo sestavo Marsa s seizmometrom ter mehaničnim krtom, ki se bo poskušal zakopati do pet metrov globoko. Odsek je opremljen z dvema barvnima kamerama, eno ima na roki in drugo na krovu ter okoljskimi tipali za opazovanje vremena.

Sondi MarCo bosta v času pristajanja InSighta leteli mimo Marsa in poskušali takoj posredovati podatke z večje sonde na Zemljo. Ameriška vesoljska agencija NASA je nameravala InSight izstreliti že pred dvema letoma, a so morali izstrelitev preložiti zaradi težave s francoskim znanstvenim instrumentom, ki ni prestal preizkusa tesnjenja. Napako so kasneje odpravili in ameriška sonda z občutno evropsko udeležbo končno potuje k Marsu.

Zbrani podatki o ameriški sondi InSight / MarCO