20.09.2018

12.08
.2018

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 12.08.2018 ob 10:20

Z ameriškega letalskega oporišča Cape Canaveral na Floridi so danes ob 09:31 po srednjeevropskem času izstrelili najmočnejšo različico ameriške rakete delta 4 (heavy), ki je v vesolje ponesla ameriško Sončevo sondo Parker (Parker Solar Probe). Druga stopnja nosilne rakete je ob 10:10 opravila svoje delo. Dodatni raketni motor na trdno gorivo Star 48BV je nato z minuto in pol dolgim vžigom poskrbel za ubežno hitrost sonde na poti k Veneri in naprej okrog Sonca. Plovilo se je od zadnje stopnje rakete ločilo 43 minut po izstrelitvi.

Konec septembra letos bo sonda prvič letela mimo Venere, ki bo upočasnila njeno hitrost. Novembra letos se bo prvič približala Soncu na 24,1 milijona kilometrov in tako postavila nov rekord v bližini Soncu, ki ga je postavila ameriško-nemška sonda Helios-2, ko se je aprila 1976 Soncu približala na 43,4 milijona km. Sonda Parker bo sicer Sonce obkrožala v eliptični orbiti z naklonom 3,4° glede na ravnino ekliptiko, katere odsončje bo na začetku ležalo skoraj pri Zemljini orbiti, kasneje pa bo v bližini Venerine orbite. Med sedemletno odpravo bo 24-krat obkrožila Sonce in sedemkrat letela mimo Venere. Vsakič bo s pomočjo njene težnosti zmanjšala hitrost in znižala prisončje svoje orbite.

Med zadnjimi tremi obkrožitvami se bo sonda Soncu približala na 6,1 milijona km (kar pomeni, da mu bo približno 10-krat bližje kot Merkur). Ko bo letela skozi Sončevo korono, kjer nastaja Sončev veter, jo bo pred izjemno vročino ščitil dobrih 11 cm debel toplotni ščit iz ogljikovega kompozita, ki se bo na zunanji strani segrel do okrog 1.400 °C, medtem ko bo izolirana notranjost sonde ostala v bližini sobne temperature. Ko bo najbliže Soncu, bo mimo njega letela s hitrostjo okrog 692.000 km/h, s čimer bo sonda postala najhitrejši izdelek človeških rok.

Sončeva sonda Parker ima maso okrog 635 kg, od tega toplotni ščit tehta 73 kg. Plovilo je visoko približno 3 metre in ima premer en meter, toplotni ščit pa ima premer 2,3 m. Ima dve premični plošči s sončnimi celicami, ki jo bosta oskrbovali z električno energijo z močjo do 388 W. Opremljena je s štirimi znanstvenimi instrumenti za opazovanje magnetnih polj, plazme, energetskih delcev in Sončevega vetra. Sondo so izdelali v Laboratoriju za uporabno fiziko (APL) Univerze Johns Hopkins. Plovilo je dobilo ime po ameriškem fiziku Eugenu Parkerju, ki je sredi petdesetih let preteklega stoletja razvil teorijo Sončevega vetra.

Današnja izstrelitev delte 4 heavy +