14.11.2018

.2018

Piše Simon Zajc
Objavljeno: 11.10.2018 ob 15:45
Dopolnjeno: 11.10.2018 ob 16:45, 18:30 in 20:20

Z ruskega kozmodroma Bajkonur v Kazahstanu so danes ob 10:40 po srednjeevropskem času izstrelili rusko raketo sojuz FG z rusko vesoljsko ladjo Sojuz MS-10. V plovilo sta se dve uri in pol prej vkrcala ruski poveljnik Aleksej Ovčinin in ameriški ladijski inženir Nick Hague. Ker se je Rusija odločila zmanjšati velikost svoje posadke na Mednarodni vesoljski postaji na dva člana, dokler ji ne bo dodan nov ruski raziskovalni modul Nauka, je po dolgem času posadka sojuza štela samo dva člana. Za Ovčinina bi bil to drugi polet v vesolje, za Haguea pa prvi, saj bi poletel kot prvi iz skupine astronavtov, ki jih je NASA izbrala leta 2013.

Dve minuti po izstrelitvi, ki jo je v Bajkonurju v živo spremljal tudi novi administrator ameriške vesoljske agencije NASA Jim Bridenstine, je raketa sojuz FG zašla v težave. Ko so se od druge oziroma osrednje stopnje rakete ločile štiri stranske rakete, ki veljajo za prvo stopnjo, je nastal oblak dima in več oddaljujočih se delov rakete. Vesoljca v kapsuli sta ob padanju poročala o stanju breztežnosti, namesto, da bi ju pospešek pritisnil v sedeža. V televizijskem prenosu je bilo videti, da ju je začelo močno premetavati. Na višini okrog 57 km se je kmalu sprožil reševalni program, ki je poskrbel, da se je kapsula Sojuza MS-10 z vesoljcema ločila od razpadajoče rakete ter se začela po balistični poti spuščati nazaj k tlom. Približno 34 minut kasneje je kapsula pod padalom varno pristala v kazahstanski stepi. Med spustom sta vesoljca občutila 6 do 7-kratnik težnega pospeška. NASA je sporočila, da se vesoljca po zasilnem pristanku počutita dobro. Kapsula je pristala 20 km vzhodno od mesta Žezkazgan, kar je približno 130 km vzhodno od izstrelišča na Bajkonurju.

Na Mednarodni vesoljski postaji, kamor bi šest ur po današnji izstrelitvi moral prispeti Sojuz MS-10, ostaja tričlanska ameriško-rusko-nemška 57. glavna posadka (MVP-57). Ni še jasno, ali bo postaja po odhodu te posadke, predvidoma sredi decembra letos, nekaj časa ostala neobljudena. To je odvisno tudi od ugotovitev ruske državne komisija, ki je že sklicana, da opravi podrobno preiskave nesreče in da zeleno luč nadaljnjim izstrelitvam raket sojuza FG s plovili s posadko.

Šlo je za prvo neuspešno izstrelitev rakete s plovilom s posadko po eksploziji ameriškega raketoplana Challenger (STS-51-L) leta 1986, ko je umrlo vseh sedem članov posadke. Zadnja ruska neuspešna izstrelitev plovila s posadko se je zgodila leta 1975, ko je do težave prišlo 290 sekund po izstrelitvi rakete sojuz s plovilom Sojuz 18-1 (kozmonavta sta zasilni pristanek preživela). Raketa sojuz FG, ki jo uporabljajo od leta 2001, je vseh 64 izstrelitev pred današnjo opravila uspešno.

Zbrani podatki o ruski vesoljski ladji Sojuz MS-10