14.05.2019 - ZDA se bodo leta 2024 s projektom Artemis vrnile na Luno

Objavljeno
: 14.05.2019 ob 18:25
Dopolnjeno: 14.05.2019 ob 22:50
Dopolnjeno: 15.05.2019 ob 19:45

Ameriški predsednik Donald Trump je podpisal odlok o dodelitvi dodatne 1,6 milijarde ameriških dolarjev proračunu ameriške vesoljske agencije NASA za leto 2020. Na ta način je ameriška administracija omogočila začetek hitrega uresničevanje smelega načrta, ki ga je nedavno predstavil ameriški podpredsednik Mike Pence, predsedujoči ameriškemu narodnemu svetu za vesolje. NASA je pred zahtevno nalogo, da v petih letih, do konca leta 2024, poskrbi za pristanek prve ženske na Luni in naslednjega moškega po koncu projekta Apollo, v okviru katerega je pred pol stoletja na Zemljin naravni satelit kot prvi stopil ameriški astronavt Neil Armstrong, poveljnik odprave Apollo 11.

Novi projekt je NASA poimenovala Artemis (slovensko Artemida) po grški boginji Lune, ki je sestra dvojčica Apolla (Apolona). Načrt predvideva izstrelitev ameriškega plovila Orion, ki ga za NASO razvija ameriška družba Lockheed Martin in vsebuje tudi evropski servisni modul. Za izstrelitev bi uporabili mogočno novo raketo SLS (Space Launch System), ki jo z zamudo za NASO razvija ameriška družba Boeing, ali primerno komercialno raketo, če SLS ne bo pravočasno nared. Po trenutnem načrtu bi Orion s posadko poletel do Lune, kjer bi se v visoki polarni eliptični orbiti okrog Lune združil z malo vesoljsko postajo, imenovano Gateway (Prehod), ki jo bo NASA zgradila v sodelovanju s komercialnimi in mednarodnimi partnerji.

S postaje v orbiti okrog Lune bi se posadka s komercialnim pristajalnim plovilom, ki jo bo čakalo na postaji, spustila na površje Lune in pristala blizu njenega južnega tečaja. Lahko bi šlo za pristajalno plovilo, kakršen je Blue Moon, katerega maketo je po treh letih skrivnega razvoja nedavno predstavilo podjetje Blue Origin najbogatejšega Zemljana Jeffa Bezosa. Po nekaj dneh raziskovanja površja bi se posadka vrnila na postajo in od tam v nekaj dneh na Zemljo. NASA je sporočila, da se vrača na Luno z namenom vzpostavitve vesoljske infrastrukture, ki bo njej in komercialnim partnerjem omogočala, da na njej tudi ostane.

Vesoljsko plovilo Orion +