28.03.2020 - NASA izbrala SpaceX za oskrbovanje lunarne orbitalne postaje
  NASA izbrala SpaceX za oskrbovanje lunarne orbitalne postaje

Washington, Združene države Amerike
28.03.2020

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 28.03.2020 ob 11:25

Ameriška vesoljska agencija NASA je za prvega ameriškega partnerja, ki bo s tovorom oskrboval lunarno orbitalno postajo Gateway, izbrala ameriško podjetje SpaceX. Gre za pomemben korak v okviru projekta Artemis, s katerim želi NASA do leta 2024 uresničiti pristanek človeške posadke na Luni in kasneje na njej vzpostaviti prvo stalno postojanko. V okviru pogodbe Gateway Logistics Services, ki podjetju zagotavlja dve oskrbovalni odpravi, bo SpaceX na osnovi vesoljskega plovila dragon razvil večjo tovorno različico dragon XL. Za izstrelitev novega plovila, ki bo do postaje Gateway v eliptični orbiti okrog Lune dostavilo več kot pet ton tovora in z njo ostalo združeno od pol do enega leta, bo SpaceX uporabil svojo trenutno najmočnejšo raketo falcon heavy.

NASA je za oskrbovanje lunarne postaje namenila 7 milijard ameriških dolarjev za obdobje 12 do 15 let. Prva tovorna ladja k postaji Gateway verjetno ne bo poletela pred letom 2025. NASA je za prvo odpravo s posadko, ki bo pristala na Luni, namreč predvidela tudi možnost, da odpotuje neposredno na Luno, brez, da bi obiskala postajo (če še ne bo vzpostavljena).

NASA je v zvezi z lunarno orbitalno postajo Gateway do zdaj sklenila dve pogodbi. Prvo maja 2019 z družbo Maxar Technologies za pogonsko-servisni modul (PPE), ki naj bi ga izstrelili leta 2022. Julija 2019 je z družbo Northrop Grumman  Innovation Systems sklenila pogodbo za bivalno-logistični modul (HALO/MHM). Zasnovan bo na obstoječi tovorni ladji Cygnus in opremljen z majhnim bivalnim prostorom ter štirimi spajalnimi mehanizmi (dvema vzdolžnima in dvema prečnima). S sistemom za podporo življenju bo omogočal vsaj 30-dnevno bivanje štirih vesoljcev, ki bodo prispeli s plovilom Orion. Izstrelili naj bi ga do konca leta 2023.

NASA naročila prvi modul lunarne postaje projekta Artemis