28.07.2020 - Združeni arabski emirati in Kitajska k Marsu poslali svoji prvi sondi
  Združeni arabski emirati in Kitajska k Marsu poslali svoji prvi medplanetarni sondi

Tanegašima, Japonska / Wenchang, Kitajska
28.07.2020

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 28.07.2020 ob 14:40

Letošnje poletje zaradi medsebojnega položaja Zemlje in Marsa, ki se ponovi približno vsakih 26 mesecev, ponuja priložnost za izstrelitev sond k Rdečemu planetu pa najkrajši poti. Možnost bodo izkoristile tri samodejne medplanetarne sonde, od katerih sta dve že začeli približno sedemmesečno potovanje k Marsu.

Z japonskega izstrelišča Tanegašima so v nedeljo, 19. julija, ob 23:58 po srednjeevropskem času izstrelili japonsko raketo H-2A, ki je za Združene arabske emirate (ZAE) v vesolje ponesla sondo Hope oziroma Al Amal. Plovilo z maso 1.350 kg so v sodelovanju z Vesoljskim središčem Mohammeda bin Rashida iz ZAE za vesoljsko agencijo ZAE (UAESA) izdelali na ameriški Univerzi Kolorado v Boulderju. K Marsu bo sonda prispela februarja 2021. Iz orbite z višino med 20 in 43 tisoč km nad Marsom bo s kamero opazovala površje, s spektrometroma pa atmosfero.

S kitajskega obmorskega izstrelišča Wenchang je v četrtek, 23. julija, ob 06:41 po našem času poletela kitajska raketa chang zheng 5, ki je v vesolje ponesla prvo kitajsko medplanetarno sondo Tianwen-1 (če izvzamemo sodelovanje pri spodletelem ruskem projektu Fobos-Grunt). Plovilo s skupno maso 5.000 kg je sestavljeno iz dveh delov: sonde, ki se bo utirila v orbito okrog Marsa in ima maso 3.175 kg ter pristajalnega odseka z manjšim robotskim vozilom z maso 250 kg. Orbitalni odsek bo planet opazoval iz predvidoma polarne eliptične orbite z višino med 265 in 12.000 km. Opremljen je s sedmimi znanstvenimi napravami: visoko in srednjeločljivostno kamero, magnetometrom, spektrometrom, radarjem za opazovanje podpovršja, tipalom ionov in nevtralnih delcev ter tipalom energetskih delcev. Utirjenje v orbito okrog Marsa je načrtovano za februar 2021. Pristajalni odsek se bo dva do tri mesece kasneje spustil skozi Marsovo atmosfero s pomočjo padala in mehko pristal z zaviralnimi motorji. Robotsko vozilo, ki ga nosi pristajalni odsek, je opremljeno s kamerami, radarjem, vremenskimi merilniki in sončnimi celicami ter naj bi delovalo vsaj tri mesece.

Ameriška vesoljska agencija NASA bo v četrtek, 30. julija, ob 13:50 po našem času z izstrelišča Cape Canaveral na Floridi izstrelila raketo atlas 5, ki bo k Marsu ponesla veliko robotsko vozilo Perseverance. Vozilo z maso 1.043 je izdelano na osnovi vozila Curiosity, ki od leta 2012 zelo uspešno raziskuje površje Marsa. Namenjeno je preučevanju in zbiranju vzorcev marsovskih tal. Kot tehnološki poskus nosi tudi majhen helikopter Ingenuity, ki bo postal prvo zračno plovilo na Marsu.

Ameriško robotsko vozilo Perseverance med zadnjimi pripravami +