23.11.2020 - Kitajska izstrelila sondo Chang'e 5, ki bo z Lune prinesla vzorec

23.11.2020

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 23.11.2020 ob 21:40

S kitajskega vesoljskega izstrelišča Wenchang na otoku Hainan je ob 21:30 po srednjeevropskem času poletela kitajska raketa chang zheng 5 (CZ-5) s kitajsko samodejno sondo Chang'e 5, ki bo pristala na Luni in se vrnila na Zemljo z vzorcem njenih tal. To je prva odprava sonde na Luno, ki se bo vrnila z vzorcem, po letu 1976, ko je sovjetska sonda Luna 24 z Lune prinesla 170-gramski vzorec površja. Kitajska sonda bo pristala na vulkanski gori Rümker, ki obsega približno 70 km in se dviga 1.100 m nad okolico. Je razmeroma mlada tvorba iz lave, ki leži na severni polobli bližnje strani Lune, ki je vedno obrnjena k Zemlji.

Po prihodu v začetno orbito okrog Zemlje bo druga stopnja raketa CZ-5 še enkrat vžgala svoj motor in skupaj s sondo poletela k Luni. Potovanje bo trajalo 112 ur, kar pomeni, da bo orbito okrog Lune prispela 28. novembra. Sonda Chang'e 5 je sestavljena iz dveh dvodelnih odsekov: orbitalnega odseka s kapsulo za vrnitev in pristajalnega odseka z vzletnim odsekom. Pristajalni odsek se bo 29. novembra ločil od orbitalnega odseka in se iz orbite spustil na površje Lune, kjer naj bi pristal ob 21:30 tistega dne.

Pristajalni odsek bo s pomočjo vrtalnika in zajemalne žlice zbral približno dva kilograma vzorcev Luninih tal z mesta pristanka in jih naložil v vzletni odsek, ki je nameščen na vrhu pristajalnega odseka. Vzletni odsek bo predvidoma 2. decembra vžgal svoj raketni motor in poletel v orbito okrog Lune, kjer se bo 4. decembra združil z orbitalnim odsekom. Sledil bo prenos vzorcev iz vzletnega odseka v kapsulo za vrnitev. Orbitalni odsek s kapsulo bo 10. decembra zapustil orbito okrog Lune in odpotoval nazaj k Zemlji. Pet dni kasneje, ko bo plovilo v bližini Zemlje, se bo kapsula ločila od orbitalnega odseka in spustila skozi ozračje ter pod padalom pristala v kitajski pokrajini Notranja Mongolija.

Raketa chang zheng 5 +