16.09.2021 - V orbito poletela prva komercialna odprava nepoklicnih astronavtov
  V orbito poletela prva komercialna odprava nepoklicnih astronavtov

Cape Canaveral, Združene države Amerike
16.09.2021

Piše Simon Zajc
Dopolnjeno
: 16.09.2021 ob 02:15

Ameriško podjetje SpaceX je ob 02:02 po srednjeevropskem času s Kennedyjevega vesoljskega središča na Floridi izstrelilo raketo falcon 9 z vesoljsko ladjo crew dragon in štiričlansko ameriško posadko. Gre za prvo povsem komercialno vesoljsko odpravo v orbito okrog Zemlje, ki jo sestavljajo nepoklicni astronavti. Prvi med njimi je ameriški podjetnik in milijarder Jared Isaacman (38 let), ki v celoti financira podvig. V sklopu dobrodelnega žreba so bili za potovanje izbrani še trije potniki: medicinska delavka Hayley Arceneaux (29 let), podatkovni inženir Christopher Sembroski (42 let) in profesorica geologije Sian Proctor (51 let).

Dve minuti in 40 sekund po izstrelitvi je prva stopnja rakete falcon 9 opravila svoje delo in se ločila od druge stopnje, ki je z vesoljsko ladjo nadaljevala pot v orbito. Šest minut kasneje je prva stopnja po nadzorovani vrnitvi skozi ozračje pristala na plavajoči ploščadi v Atlantiku. Druga stopnja rakete je skoraj hkrati, 8 minut in 51 sekund po izstrelitvi, ugasnila motor, ladja pa se je od nje ločila tri minute kasneje. Med tridnevnim poletom bo crew dragon obkrožal Zemljo na višini 575 km, kar je 175 km višje od orbite, v kateri kroži Mednarodna vesoljska postaja. Približno tako visoko so letele tudi ameriški raketoplani, ki so v preteklosti obiskali in vzdrževali ameriški vesoljski teleskop Hubble (zadnjič STS-125 maja 2009).

Polet crew dragona bo potekal samodejno, spremljali ga bodo strokovnjaki podjetja SpaceX v nadzornem središču v Hawthornu v Kaliforniji. Če bi bilo potrebno ročno ukrepanje, sta Isaacman in Proctorjeva usposobljena za osnovno upravljanje plovila. Ker se crew dragon med kratko samostojno odpravo ne bo združil z Mednarodno vesoljsko postajo, so z njega odstranili spajalni mehanizem in ga nadomestili z veliko stekleno kupolo, ki bo omogočala panoramsko opazovanje Zemlje in vesolja. Kupola na nosu ladje je med izstrelitvijo in pristankom zaščitena s premičnim pokrovom, ki je tokrat opremljen tudi s kamero.

Današnja izstrelitev falcona 9 +