16.10.2021 - Izstrelili ameriško sondo Lucy, ki bo obiskala Trojanske asteroide

16.10.2021

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 16.10.2021 ob 12:35

Ameriška družba ULA je ob 11:34 po srednjeevropskem času s ploščadi SLC-41 oporišča ameriških vesoljskih sil na Cape Canaveralu na Floridi izstrelila ameriško raketo atlas 5 z dodatno stopnjo centaur, ki je za ameriško vesoljsko agencijo NASA v vesolje ponesla samodejno sondo Lucy. Sonda se je od zadnje stopnje rakete ločila 58 minut po izstrelitvi in začela 12-letno potovanje skozi Osončje. Kmalu po ločitvi bo razvila dve veliki plošči s sončnimi celicami, ki ji bodo zagotavljale električno energijo kljub veliki oddaljenosti od Sonca.

Čez leto dni bo tirnica sondo pripeljala v bližino Zemlje. Drugi let mimo Zemlje bo decembra 2024, nato pa se bo začelo potovanje k prvi skupini asteroidov, ki obkrožajo Sonce v podobni orbiti kot Jupiter in nosijo ime Jupitrovi Trojanci ali Trojanski asteroidi. Gre za dve skupini več kot dva tisoč znanih asteroidov, ki so zbrani okrog točk L4 in L5 sistema Jupiter-Sonce, približno 60° pred in za Jupitrom v orbiti okrog Sonca.

Leta 2025 bo sonda letela mimo asteroida (52246) Donaldjohanson v glavnem asteroidnem pasu, nato pa se bo leta 2027 in 2028 približala petim Trojancem v bližini točke L4: (3548) Eurybates in Queta, (15094) Polymele, (11351) Leucus in (21900) Orus. Leta 2030 bo sonda še tretjič letela mimo Zemlje in se z njeno pomočjo usmerila k drugi skupini Trojancev, ki so zbrani okrog točke L5. Leta 2033 bo letela mimo dvojnega asteroida (617) Patroclus/Menoetius in tako zaključila z glavno odpravo. Sonda bo še naprej v stabilni orbiti okrog Sonca, zato obstaja možnost, da bodo njeno odpravo podaljšali in bi lahko obiskala še več Trojanskih asteroidov.

Sondo Lucy so za NASO izdelali v ameriški družbi Lockheed Martin. Ima maso 1.500 kg (brez goriva 771 kg) ter z razvitima ploščama sončnih celic meri 15,8 x 7,3 x 2 metra. Premer ene sončne plošče znaša 7,3 metra. Električni sistem bo kljub rekordni oddaljenosti od Sonca zagotavljal približno 500 vatov električne moči. Sonda je opremljena s štirimi znanstvenimi instrumenti za opazovanje asteroidov. Ima eno teleskopsko (L'LORRI) in par širokokotnih kamer (T2CAM), infrardeči spektrometer z večspektralno kamero (L'Ralph) za ugotavljanje kemijske sestave ter emisijski spektrometer (L'TES) za merjenje temperature površja asteroidov.

Današnja izstrelitev rakete atlas 5 +