24.11.2021 - Izstrelili ameriško vesoljsko plovilo DART, ki bo trčilo v asteroid
  Izstrelili ameriško vesoljsko plovilo DART, ki bo trčilo v asteroid

Vandenberg, Združene države Amerike
24.11.2021

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 24.11.2021 ob 07:25

Z oporišča ameriških vesoljskih sil v Vandenbergu v Kaliforniji je ameriško podjetje SpaceX ob 07:21 po srednjeevropskem času izstrelilo ameriško raketo falcon 9, ki je za ameriško vesoljsko agencijo NASA v vesolje poneslo ameriško vesoljsko plovilo DART. Plovilo je zasnovano kot tehnološki poskus planetarne obrambe. Načrtno bo trčilo v asteroid in poskusilo spremeniti njegovo tirnico ter preveriti, ali je to uporaben način za obrambo Zemlje, če bi ji v prihodnosti grozilo trčenje asteroida.

Vesoljsko plovilo DART ima maso 610 kg in obliko kocke ter meri dober kubični meter, razpon preko iztegnjenih plošč s sončnimi celicami pa znaša okrog 20 metrov. Izdelali so ga v Laboratoriju za uporabno fiziko (APL) ameriške univerze Johns Hopkins. Nosi tudi mali satelit LICIACube z maso 14 kg, ki ga je prispevala italijanska vesoljska agencija ASI. Cilj plovila DART je dvojni asteroid 65803 Didymos, ki ga obkroža manjši satelit Dimorphos. Didymos je velik okrog 800 metrov, Dimorphos pa 160 metrov. Asteroid Didymos, ki obkroži Sonce v 770 dneh, so odkrili leta 1996.

Plovilo DART bo jeseni 2022 prispelo v bližino asteroidnega para in se s hitrostjo 6,6 km/s zaletelo v površje manjšega asteroida Dimorphos, ki večjega Didymos obkroža na razdalji približno 1 km. Trčenje bo z dvema kamerama opazoval satelit LICIACube. Ker bosta jeseni 2022 asteroida približno 11 milijonov km stran od Zemlje (na manjšo razdaljo se ji približata le redko), bodo trčenje lahko opazovali tudi z velikimi teleskopi na Zemlji. Znanstveniki bodo skušali izmeriti, v kolikšni meri se bo po trčenju spremenila orbita manjšega asteroida okrog večjega.

Izstrelitev falcona 9 +