29.08.2022 - Raketa SLS ponesla ladjo Orion Artemis I na pot okrog Lune

Objavljeno
: 16.11.2022 ob 08:00
Dopolnjeno
: 16.11.2022 ob 18:00

S ploščadi 39B na Kennedyjevem vesoljskem središču na Floridi je ameriška vesoljska agencija NASA danes ob 07:47 po srednjeevropskem času prvič izstrelila trenutno najzmogljivejšo raketo na svetu, SLS (Space Launch System). Raketa je na potovanje okrog Lune ponesla novo ameriško vesoljsko ladjo Orion, ki tokrat leti brez posadke. Del ladje je tudi servisni modul, ki ga je prispevala Evropska vesoljska agencija (ESA). To je prva odprava, Artemis I, v okviru ameriškega projekta Artemis. Med odpravo Artemis III naj bi na površju Lune čez nekaj let pristala prva ženska in prvi moški po projektu Apollo.

Nova ameriška raketa SLS, ki jo je izdelala družba Boeing s podizvajalci, je skupaj z ladjo orion in reševalnim raketnim stolpom na vrhu visoka 98,3 metra in ima največji premer 8,4 metra. Masa z gorivom napolnjene rakete znaša 2.603 tone. V nizko zemeljsko orbito lahko utri do 95 ton tovora, v tirnico k Luni pa 27 ton. Jedrno stopnjo, ki je visoka 64 metrov, poganjajo štirje motorji RS-25 na tekoče gorivo (vodik in kisik), ki so nekoč služili kot glavni motorji ameriških raketoplanov. Na nasprotnih straneh jedrne stopnje sta nameščeni pomožni raketi na trdno gorivo, ki sta visoki 54 metrov in imata premer 3,7 metra. Druga stopnja rakete je ICPS (Interim Cryogenic Propulsion Stage) z enim motorjem RL10B-2 na tekoče gorivo (vodik in kisik), ki je visoka 13,7 m in ima premer 5,1 m. ICPS poskrbi za končno utirjenje ladje orion v tirnico k Luni.

Dve minuti in dvanajst sekund po izstrelitvi sta se po opravljenem delu od jedrne stopnje rakete SLS ločili stranski štartni raketi. Minuto kasneje se je ločil aerodinamični okrov servisnega modula ladje orion, šest sekund kasneje pa še reševalni stolp. Osem minut in tri sekunde po izstrelitvi je motorje ugasnila jedrna stopnja rakete  in se 12 sekund kasneje ločila od druge stopnje ICPS z vesoljsko ladjo orion.

V naslednjih 12 minutah so se raztegnile štiri plošče s sončnimi celicami na servisnem modulu vesoljske ladje. Ob 08:39 (52  minut in 56 sekund po izstrelitvi) je raketna stopnja ICPS opravila 22-sekundni vžig motorja za dvig višine prizemlja začasne orbite. Ob 09:17 je ICPS opravil še glavni vžig motorja, ki je trajal približno 18 minut ter utiril vesoljsko ladjo v tirnico, ki jo pelje k Luni. IPCS se je od oriona ločil 1 uro in 57 minut po izstrelitvi, ob 09:44 po našem času.

Šesti dan po izstrelitvi se bo ladja orion približala Luni na približno 128 km in začela prehod v posebno visoko retrogradno orbito DRO (Distant Retrograde Orbit) okrog Zemljinega naravnega satelita. Prehod v DRO bo trajal od šestega dne, ko bo orion v ta namen opravil manever z motorji, do 9. dne po izstrelitvi. Deseti dan bo ladja opravila vžig motorja in se utirila v DRO, 13. dan pa dosegla največjo oddaljenost od Zemlje (480.493 km). Šestnajsti dan po izstrelitvi (1. decembra) bo orion izvršil manever za izstop iz DRO. Dvajseti dan, 5. decembra, bo orion drugič letel blizu Lune in opravil vžig motorja za vrnitev. Na 26. dan odprave, 11. decembra, se bo vesoljska ladja vrnila na Zemljo. Kapsula bo pod tremi padali ob 18:40 pristala v Tihem oceanu ob obali San Diega.

NASA izbrala SpaceX za pristanek astronavtov na Luni